Udgivet i 2 kommentarer

FACTS – BCAA, hvad er det?

BCAA står for Branched-Chain Amiono-Acid, også kaldet forgrenede aminosyrer på dansk.

Der findes 20 aminosyrer, som kroppen danner protein af – og BCAA er tre af disse aminosyrer (nærmere bestemt L-leucin, L-isoleucin og L-valin).

Indtagelse af BCAA inden træingen medvirker til at sikre, at din krop har byggesten til rådighed i løbet af træningen – og nok så vigtigt – efter træningen, hvor musklerne skal genopbygges.

Hvorvidt det er relevant for dig at indtage BCAA afhænger nok mest af alt af omfanget af din træning. Mange vil være dækket ind af en varieret og afbalanceret kost og derfor ikke have behov for at indtage BCAA.

Man ser ofte produkter, der kombinerer BCAA med koffein og Vitamin C:

  • Koffein – bidrager til øget udholdenhed.
  • Vitamin C – bidrager til at mindske træthed og udmattelse

Den ønskede effekt af koffein opnås formentlig

  • ved et koffeinindtag på 3 mg/kg kropsvægt (dvs. 225 mg. hvis du vejer 75 kg.) mindst 1 time før træning, og
  • hvis du 12 timer forinden har undgået at indtage koffein fra andre kilder.

Bemærk, at børn, gravide eller ammende kvinder ikke bør indtage koffein i sådanne mængder – og at dit dagligt indtag af koffein ikke bør overstige 400 mg.

2 tanker om “FACTS – BCAA, hvad er det?

  1. Erstatter det proteinpulver?

    1. Hej Bo
      Det er et rigtigt godt spørgsmål – og det kræver et rigtigt godt svar.
      Men det vil nok blive ret langt – så jeg har valgt at give dig et nogenlunde kort, men dog brugbart svar – og så sat på TO DO listen, at vi udbygger “FACTS – BCAA, hvad er det”, når der bliver lidt bedre tid.
      Håber det er tilfredsstillende.
      Mvh Flemming

      Et kort og ikke særligt nuanceret svar er, at BCAA ikke erstatter proteinpulver.
      Det mest almindelige er at indtage BCAA før og under, mens proteinpulver tages efter hård træning.
      Protein indtages efter hård træning, da det anvendes til muskel(gen)opbygning.
      BCAA indtages før og under hård træning, da det (ifølge nogle studier) nedsætter muskelprotein-nedbrydningen, forsinker den muskelømhed, der viser siger 24-48 timer efter hård træning (belastning af muskler) – og kan (Leucin, der er en af BCAA’erne) virke præstationsfremmende (forlænger tiden til udmattelse og positiv effekt på muskelkraft).
      Så skal du vælge, så vælge protein – og vil du gøre det rigtig godt, så supplere med BCAA.
      BEMÆRK: Med sund og varieret kost kommer man langt. Så supplement er kun relevant, hvis du træner hårdt.
      Og for god ordens skyld, så er der os bekendt ikke bivirkninger ved brug af BCAA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *